• 1 The Lab of Love Relatie Coaching
  • 2 Voor wie?Voordat het mis gaat, is er meestal al iets aan de hand
  • 3 Hoe werkt het?Als je partner (nog) twijfels heeft, kun je gerust alleen komen
  • 4 Uitgebreide testen We werken met verschillende psychologische testen
  • 5 Onze boeken We hebben een aantal favorieten van ons voor je verzameld
  • 6 Workshops: Om nog meer uit je relatie te halen en elkaar beter te begrijpen
  • 7

 In mijn vorige artikel het ik het begrip empathie opgesplitst in twee varianten, een cognitieve (voorstellingsvermogen) en een emotionele variant. Die 2e variant heb ik emotionele empathie genoemd. Bij emotionele empathie gaat het om inlevingsvermogen. Je probeert een gevoel te krijgen bij wat de ander ervaart. Dat kan op twee manieren:

Als je je empathisch opstelt naar iemand die somber is - en je hebt het zelf ook wel eens meegemaakt - dan gebruik je die beleving om je in te kunnen leven bij de ander. Dan weet je, dat als je je somber voelt, het geen zin heeft om iemand geforceerd vrolijk te gaan maken. Of om met iets lekkers aan te komen etc. Dan ben je gewoon even in de put en is het fijn als iemand in de buurt is zonder dat er iets moet. Zonder dat je allerlei vragen over je heen krijgt. Deze manier van inleven gebruikt je eigen subjectieve ervaringen om het gevoel van een ander bij jezelf op te wekken.

Als je het niet zelf hebt meegemaakt, moet je je inleven in die ander. Voelen hoe het zou zijn om zo somber te zijn. En dan weer: niet gaan oplossen of beter gaan maken, maar de tijd nemen om je in te leven. Hoe beter je dit kan, hoe empathischer we het dan vinden. Kijken we terug naar het eerdere voorbeeld (uit deel 1) van de man die zich onzeker voelt door de woorden van zijn partner dan komen er andere vragen boven drijven. Vragen als: “hoe zou ik me voelen als ik ruzie met m’n ouders had gemaakt en daarna wordt gebeld met allerlei vragen zoals: ‘wie doet er vanmiddag boodschappen?’ Dan sta ik waarschijnlijk ook niet open voor een geintje en een lach.”

 



Emotionele empathie is vooral bruikbaar voor de meer rationele mens. De denkende mens heeft namelijk de neiging om een stapje terug te doen en iets te willen begrijpen in plaats van te voelen. Zich dus eerder een voorstelling te maken van wat de ander meemaakt (cognitieve variant van empathie) dan dat hij of zij zich volledig inleeft op de emotie die aan de ervaring is gekoppeld. Voor de wat rationelere mens is het belangrijk om zich te richten op het gevoelsleven van de ander. Mocht je dit in jezelf herkennen, probeer dan te reageren op de hulpvraag of het dilemma van een andere persoon door je gewaar te worden waar die ander in zijn of haar gevoel zit. Probeer de gevoelssignalen van de ander te interpreteren. Niet alleen omdat je het wilt begrijpen, maar omdat je het zelf ook wilt voelen! Hoe zou het voor jezelf voelen als je in dezelfde situatie zit? Op welke momenten was jij kwetsbaar? Had je even helemaal geen controle over je leven? Wat voel je zelf en kun je het benoemen? Laat het gevoel binnenkomen zonder je er door mee te laten slepen. Op die manier kun je voelen wat de ander voelt en van daaruit meebewegen naar zijn of haar dilemma of hulpvraag.